El president de la Generalitat preveu una "millora progressiva" del servei de Rodalies durant les pròximes setmanes i demana "confiança" en les inversions en marxa. Així ha encetat Salvador Illa la seva exposició sobre la situació del servei durant el ple monogràfic del Parlament. Illa ha admès, nobstant, que la solució "no serà ni immediata ni fàcil".
Per revertir la situació, el Govern impulsarà aquest mateix 2025 una estratègia ferroviària "per a la Catalunya de les pròximes dècades". Segons Illa, cal “planificació” per poder prestar un bon servei en el futur. El president ha assegurat que el traspàs de Rodalies "s'està complint i no té marxa enrere" i ha afirmat que s'hi està dedicant "tots els esforços".
El 24% dels trens fora de servei
En el seu torn, la consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha revelat que el 24% del material rodant de Rodalies inventariat no està operatiu en aquests moments, d'acord amb una estimació elaborada per la Generalitat i Renfe.
Paneque ha identificat una desena de "punts crítics" com la mateixa manca de material, que hauria de començar a quedar resolta amb la incorporació de 110 nous trens a partir del 2026; la manca de tallers de manteniment i reparació i la capacitat insuficient dels túnels de Barcelona, entre d'altres.
Illa demana al Parlament "confiança" per resoldre la situació de Rodalies
Junts reclama el cessament de Paneque
Paneque ha estat centre dels atacs del grup de JxCat, que ha aprofitat el ple monogràfic per tornar a demanar-ne la reprovació i el cessament tal com ja va fer durant la compareixença de la setmana passada en comissió.
El diputat Salvador Vergés ha retret al president Salvador Illa que hagi estat "desaparegut" durant 25 dies, i a la consellera Sílvia Paneque que no hagi presentat un "pla de xoc" de mesures urgents per a fer front al "desgavell" del servei ferroviari.
Vergés ha defensat planificar la política ferroviària des de Catalunya, "amb ànima nacional" i amb la "vista posada el 2050". El diputat ha advertit que "Renfe és un pop malèfic amb cap a Madrid que ens ofega i que en lloc de posar trens ens posa frens".
ERC demana la reprovació de Paneque
La portaveu d'ERC, Ester Capella ha acusat l'executiu català de fer de "para-xocs" de Renfe i Adif. Els republicans avisen el president de la Generalitat, Salvador Illa, que "no l'acompanyaran" si no "exigeix responsabilitats" a Renfe, Adif i Transports per la situació de caos a Rodalies. En cas contrari, els ha avisat que "si no en saben, ja saben que toca... apartar-se". Els republicans també demanen, en aquest sentit, la reprovació de Paneque.
Capella ha demanat "deixar de sembrar dubtes" sobre el traspàs, i ha reclamat "més i millor" inversions a la xarxa. En aquest sentit, ha afegit que ERC no té "gens d'interès" que Renfe ni Adif continuïn gestionant el servei a Catalunya.
El PP vol un registre d'incidències i més maquinistes
La diputada del PP en el Parlament, Àngels Esteller, ha reclamat una plataforma "centralitzada" que integri les dades de Rodalies de Catalunya com les incidències i les comunicacions oficials, així com ha exigit més maquinistes i tallers per al manteniment dels trens.
Esteller ha responsabilitzat el ministre de Transports, Óscar Puente, els Comuns, ERC i Junts del "caos" i la "situació absolutament alarmant" de Rodalies. En aquest sentit, ha reclamat més planificació: "Era necessari fer les 200 obres alhora?".
Vox també exigeix dimissions
Vox ha assenyalat el PSC i els partits independentistes com a "responsables i còmplices" del "desastre" que asseguren que hi ha a Rodalies. El diputat Joan Garriga assegura que el "desastre absolut" de Rodalies "no és per una fatalitat ni un accident" sinó que és "per la gestió nefasta del socialisme i el separatisme".
En aquesta línia, Garriga ha demanat "dimissions" si els dirigents polítics són "incapaços" de gestionar el servei.
Els comuns reclamen "un pla d'emergència"
Des dels Comuns, reclamen al Govern un "pla d'emergència" per Rodalies. Aquest pla incorpora la petició d'un calendari d'execució de les obres de millora de la xarxa i "quin serà l'horitzó de normalització d'aquest servei", així com la sol·licitud que el Govern informi cada 3 mesos de les mesures aplicades i les millores efectuades.
El portaveu de la formació, David Cid, ha advertit al Govern que davant l'actual caos de Rodalies: "Ha de ser la primera i màxima prioritat del Govern".
Els comuns també demanen incorporar un nou coordinador de Rodalies a Catalunya i millores en els transports alternatius durant els talls previstos en els pròxims mesos i anys: "S'ha de garantir que tots aquests transports alternatius funcionin bé i garanteixin que la gent pot arribar en hora als llocs als quals es vol moure", assegura la formació.
La CUP demana sancions per incompliment d'horaris
La CUP ha carregat contra la gestió de la consellera Sílvia Paneque, a qui ha retret que demani "paciència" als usuaris. "Calen solucions ara i que fiscalitzin Renfe, com farien amb qualsevol altra empresa del país", ha dit el diputat Dani Cornellà.
Entre les mesures, que recullen a les seves propostes de resolució, hi ha un control independent del compliment dels horaris dels serveis previstos, que eventualment podria desembocar en sancions i mesures de correcció a l'operadora. També han apostat per la creació d'una comissió d'estudi a la cambra que quantifiqui la "compensació" a exigir a l'Estat per la desinversió de 30 anys.
Aliança Catalana carrega contra l'autonomisme del Govern
La diputada d'Aliança Catalana al Parlament, Rosa Maria Soberana, ha atribuït el "caos" actual a una expressió directa del "fracàs de l'autonomisme i de la submissió política a Espanya". I, en aquest sentit, ha citat els acords i les promeses incomplertes dels diferents governs.
Soberana no veu possible un sistema ferroviari "digne" dins d'Espanya. "Catalunya no pot continuar sent una colònia ferroviària ni política", ha conclòs.
El PSC vol concretar un calendari pel traspàs
De la seva banda, el PSC-Units ha portat al ple monogràfic sobre Rodalies una "calendarización específica" del traspàs de les infraestructures de les línies R1, R2Sud, R3, R4 i R16. Així es recull en les propostes de resolució que es votaran dijous.
El PSC també reclama l'actualització del pla d'infraestructures 2026-30, amb la intenció de projectar les obres previstes per a abans que finalitzi la dècada. Amb aquesta proposta es busca poder "planificar les infraestructures de la Catalunya dels deu milions d'habitants".
Les propostes del PSC també busquen la "millorar els centres de gestió d'informació" perquè els usuaris puguin "reprogramar" els seus viatges i prendre decisions en funció de l'estat del servei de Rodalies. Així, se celebraran reunions trimestrals de seguiment amb els grups parlamentaris i entitats municipalistes, i semestralment amb les plataformes d'usuaris que reclamen la millora del servei.