menú principal Televisión

La desconvocatòria de la vaga no evita una nova jornada d'incidències a Rodalies

  • Segons Renfe i el comitè d'empresa, no hi ha hagut prou temps per avisar tots els maquinistes de la reprogramació dels torns

  • Els republicans justifiquen l'aval a l'acord amb els sindicats que ajorna el traspàs a la Generalitat de Rodalies

Llarga cua de passatgers a l'estació de busos de Vilafranca del Penedès per agafar la línia que uneix amb Barcelona
Marc Guasch | Isabel Fernández | Anna Pujol | Xesca Campoy
Tiempo de lectura 3 min.

Nova jornada d'indignació entre els usuaris de Rodalies. La desconvocatòria de la vaga gràcies a l'acord in extremis d'aquest diumenge no ha impedit un nou matí de retards i incidències al servei.

Des de Renfe asseguren que no ha donat prou temps a reprogramar els horaris previstos en serveis mínims. A banda, els sindicats minoritaris CGT i la intersindical han decidit mantenir la vaga després de denunciar "mentides i manipulacions" per part de l'empresa.

Cues i retards a les andanes

A primera hora del matí s'han suprimit alguns trens per la manca de personal. Entre els usuaris més afectats destaquen els de l'R4 que han hagut de buscar-se una alternativa davant les llargues cues a l'andana per la manca de combois.

Aglomeracions, retards i cancel.lacions a Rodalies

A tot plegat s'hi ha afegit una incidència tècnica d'un tren a l'estació de Plaça Catalunya, també a primera hora, que ha alterat el temps de recorregut de les línies R1,R3 i R4.

Matí de retards i incidències al servei de Rodalies

Matí de retards i incidències al servei de Rodalies

Renfe es manté com a operador

Mentrestant, l'acord tancat aquest diumenge amb els sindicats no fa sinó incrementar la controvèrsia política. Junts i Esquerra xoquen per la lletra petita de l'acord. S'estableix que el nou operador de Rodalies estarà dins del grup de Renfe, tot i que l'òrgan de control es manté per la Generalitat.

Des del Govern, defensen que mantenint a RENFE com a operador majoritari es garanteix el manteniment dels llocs de treball i també el conveni dels treballadors. Els sindicats veien amb temor el traspàs i que fos la Generalitat qui adquirís la majoria del capital. Amb aquest acord RENFE VIAJEROS es queda amb un simbòlic 50,1% i la Generalitat amb un 49,9% durant els pròxims dos anys, i per tant l'empresa s'adscriu a l'Estat.

La consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha defensat que "l'operador que gestiona Rodalies és Renfe i ha de continuar sent Renfe". "Fos quin fos el percentatge, això havia de ser així", ha afegit. Segons Paneque, el més important és que la governança del nou ens gestor mixt es farà des de Catalunya. 

ERC i comuns defensen la solució

El líder d'ERC, Oriol Junqueras manté que la gestió de Rodalies en mans de Renfe és "transitori durant dos anys i esquiva el conflicte laboral". Els republicans reconeixen que modifica de fet i en el fons el seu pacte amb els socialistes, però defensen que serà "més eficaç".

ERC manté la confiança amb el traspàs de Rodalies

També celebren l'acord els comuns, que coincideixen amb els republicans que el més urgent ara és solucionar el desgavell ferroviari i exigeixen a la Generalitat i al ministeri que actuïn ja i posin serveis alternatius.

Per Junts, l'acord es carrega el traspàs perquè la nova empresa serà una filial de Renfe: "És el certificat de defunció". El vicepresident del partit, Josep Rius carreguen contra Salvador Illa: "És un president de la Generalitat que no es planta per demanar els recursos i la gestió i que vingui integralment per poder ser gestionada".

Pel PP, en canvi, l'origen del problema és d'incompetència en la gestió i exigeixen que el ministre comparegui al congrés per donar explicacions pel caos a Rodalies.