Incidències dia sí dia també. Entre retards, cancel·lacions i aturades de trens, els usuaris de Rodalies porten un primer trimestre anant a rebuf i se'ls hi ha acabat la paciència. És tan greu el caos que està patint últimament el servei ferroviari que els passatgers s'han fet sentir.
El Síndic de Greuges de Catalunya ha rebut en total 397 queixes des de l'1 de gener, un increment considerable tenint en compte que en tot el 2024 el nombre de denúncies registrades va ser de 160, és a dir, menys de la meitat. Un ritme que, en cas que no s'arregli la situació aviat, podria arribar a superar xifres històriques.
La majoria són per retards, per manca d'informació i perquè els usuaris se senten "maltractats".
Segons la síndica, Esther Giménez-Salinas, "el problema no és nou", i calen millores en la infraestructura si es vol solucionar. Considera que la transformació del servei serà lenta i que mentrestant, s'hauria de millorar la informació i l'atenció als usuaris quan hi ha incidències. "De vegades s'entén que puguin passar determinades coses, però no que manqui la informació", afirma.
Les polítiques socials ocupen gairebé la meitat de les queixes
La Sindicatura de Greuges ha fet 22.825 actuacions el 2024. El nombre de queixes i actuacions d'ofici ha augmentat fins a 11.214 i 221 respectivament, mentre les consultes s'han mantingut al voltant de les 11.000.
A vista general, l'informe anual de la institució assenyala els problemes principals relacionats amb la lentitud de l'administració i la complexitat de la burocràcia. El 43% de les queixes són per polítiques socials, entre les quals destaquen, a més dels problemes amb els trens:
- Demora en la tramitació de la renda garantida de ciutadania
- Devolució dels ingressos indeguts
- Lentitud en el reconeixement i revisió del grau de discapacitat
- Demora en el reconeixement i revisió dels serveis residencials i els centres d'atenció diürna per a la gent gran
Rodalies rep el doble de queixes en tres mesos que en tot el 2024
En educació, els principals motius de queixa estan relacionats amb l'admissió, la programació d'oferta i la segregació escolar, l'educació inclusiva i la tramitació d'ajuts, accés i preinscripció en l'àmbit d'educació universitària. En salut continuen destacant les queixes per les llistes d'espera.
Pel que fa a l'administració pública i els tributs, el segon àmbit amb més intervencions, les xifres s'expliquen per una queixa col·lectiva per la revocació de llicència de l'Ajuntament de Barcelona a diversos clubs socials de cànnabis i per una altra relacionada amb la taxa per a la prestació del servei de gestió de residus.
En el cas de les polítiques territorials, el gran problema són les deficiències en el servei de Rodalies i regionals, el que "afecta greument" la mobilitat de la ciutadania i "posa de manifest les mancances del transport públic", diu el síndic.