Cataluña
3.500 llocs de feina

Catalunya es queda sense la planta de bateries de Volkswagen

  • La marca alemanya aposta finalment per Sagunt, a la Comunitat Valenciana

  • Catalunya, Extremadura i l’Aragó queden fora de la cursa per una inversió que generarà 3.500 llocs de feina

  • La planta, amb capacitat de 40 GWh anuals, abastirà Landaben, Martorell i Almussafes

Isabel Ojeda | Climent Sabater | Marc Guasch
3 min.

La setmana vinent el grup Volskwagen farà oficial que la planta de bateries per a vehicles elèctrics s’instal·larà finalment a Sagunt, a la Comunitat Valenciana. Segons han confirmat fonts sindicals a RTVE, queden fora de la cursa Catalunya, Extremadura i l'Aragó, que competien per atreure aquesta inversió.

Volkswagen aposta per Sagunt per la planta de bateries | Climent Sabater

En cas de ser ratificat, es confirmarien les informacions que ja fa temps que descartaven Catalunya, tot i que fins fa tot just uns dies el conseller d'Economia, Jaume Giró, encara confiava poder fer-se amb una inversió que permetria assegurar el futur laboral dels prop de 15.000 treballadors de Seat.

Una inversió de 3.500 llocs de feina

La factoria, amb capacitat per a 40 Gigawats quan estigui plenament operativa, facilitarà la creació de 3.500 llocs de treball. L'objectiu és abastir les plantes del grup alemany a Martorell i Landaben, a Pamplona, on Volkswagen vol produir vehicles elèctrics; primer el 2025 a Catalunya i un any més tard, el 2026, a Navarra.

Però la factoria també serviria per donar servei a la planta que Ford té a Almussafes, València, perquè Volkswagen vol aprofitar així sinergies amb la companyia nord-americana amb qui ha establert plans conjunts d'electrificació.

La Generalitat, que aspirava que la factoria de bateries es quedés a Catalunya, diu que no té cap confirmació oficial de la decisió. Recordem que l'anunci de la creació d'un consorci públic-privat, amb Seat-Volkswagen i Iberdrola, obert a altres socis, per a fer tirar endavant la primera fàbrica de bateries elèctriques a Espanya es va fer fa tot just un any, a Martorell. Aleshores la ministra d'Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, no va voler concretar la seva ubicació. Només va avançar que seria "a prop de Martorell". Hores després va matisar, que amb aquesta afirmació volia dir que no caldria importar bateries de la Xina, perquè es fabricarien a Espanya, però sense concretar a on.

El Govern, Seat i Iberdrola montaran la primera planta de bateries a prop de Martorell | Climent Sabater - Ràdio 4

Laboratori de bateries

Seat ja compta a Martorell, de fet, amb el Test Center Energy, el primer centre de desenvolupament de bateries d'Espanya i el quart del grup Volkswagen en el món. El centre va començar a operar a l'octubre després d'una inversió d'uns set milions i compta amb 25 treballadors, una potència instal·lada d'1,3 megawatts (MW) i una superfície de 1.500 metres quadrats. D'aquesta manera feia un pas més cap a la electrificació de la planta.

Seat inaugura a Martorell el primer laboratori de bateries del sud d'Europa

El de Martorell és el primer centre d'investigació de bateries per a vehicles elèctrics que hi ha a Espanya, i el tercer que VW construeix fora d'Alemanya, després dels que hi ha als Estats Units i la Xina. L'edifici compta amb diferents espais d'assaig per validar mòduls de cel·les, bateries de mitjana i alta tensió, a més de diferents carregadors utilitzats en tota la gamma de vehicles electrificats.

Disposa de diverses cambres climàtiques que permeten fer proves amb les bateries i mòduls sota condicions tèrmiques extremes, per simular així els diferents entorns on es pot trobar un automòbil durant el seu cicle de vida. El Test Center Energy té capacitat per fer anualment fins a 6.000 anàlisis completes de validació de les funcions relacionades amb el sistema d'alt voltatge -bateria, càrrega, seguretat-.

Noticias

Televisión

Radio

Deportes

Infantil

A la Carta

Playz