Cataluña
Sinistralitat viària

La meitat dels morts el 2021 eren motoristes, ciclistes i vianants

  • A les carreteres catalanes han mort 135 persones en 127 accidents

  • La mortalitat baixa un 23% respecte el 2019, l'últim any amb una mobilitat comparable

  • La meitat dels accidents mortals passen en dia festiu o cap de setmana

ROGER FRANCO
4 min.

Segons dades provisionals facilitades pel Servei Català de Trànsit, durant el 2021 han mort a les carreteres catalanes 135 persones en 127 accidents. Es tracta d'una reducció de la mortalitat del 23% amb relació a la xifra del 2019, l'última comparable perquè el 2020 amb els confinaments causats per la pandèmia la mobilitat va ser molt inferior.

De les 135 víctimes mortals, 106 eren homes i 29 dones, i per franges d’edat la que registra el nombre més elevat de persones mortes és la de 35 a 44 anys. També és la franja on creix més la mortalitat (+39%) mentre que a la resta baixa. Destaca la reducció a la franja de més de 65 anys (-60%), però també disminueix a la d'entre 25 i 34 anys (-40%), i a la d'entre 45 a 54 anys (-39%)

Resum de la sinistralitat viària el 2021 en forma d'esquema | SCT

Accidents mortals fins a l'últim dia de l'any

Els accidents múltiples del 31 de desembre a l'AP-2 a Castelldans (Garrigues), amb tres víctimes mortals, han acabat engreixant les xifres globals de sinistralitat. De fet, el passat mes de desembre es tanca provisionalment amb la pèrdua de 13 vides a les carreteres catalanes, 5 més que el mes de desembre de 2019. Un augment que ha trencat la ratxa de cinc mesos consecutius de millora de l'estadística. A tots els mesos del 2021 hi ha hagut una reducció de la sinistralitat respecte al 2019, amb l'excepció de tres: maig, juny i desembre.

Tres víctimes mortals en un accident múltiple a l'AP-2 de Castelldans

Víctimes vulnerables

Gairebé la meitat (47%) de les 135 víctimes mortals registrades l’any passat a Catalunya pertanyen a col·lectius considerats vulnerables, i la majoria són motoristes. Amb 46 morts és de llarg el col·lectiu que més ha patit conseqüències greus arran d'accidents a la carretera, i en 2 de cada 3 sinistres s’hi va veure implicat un altre vehicle.

També han mort 14 vianants i 4 ciclistes, en global menys que el 2019 quan van perdre la vida 21 persones d'aquests col·lectius (12 vianants i 9 ciclistes).

Moments de perillositat

Si s'analitza la sinistralitat prenent com a criteri el dia de la setmana, s’observa que la meitat de les víctimes mortals registrades l'any passat (67 de 135), van perdre la vida en dia festiu o cap de setmana. També es constata que els accidents mortals amb més d’un vehicle implicat continuen sent majoritaris, ja que representen tres quartes parts del total, i pel que fa a la tipologia dels incidents les col·lisions frontals estan presents en un de cada quatre accidents mortals (27%).

Un balanç desigual per territoris

La sinistralitat d'aquest 2021 ha presentat trets molt diferenciats en funció de la geografia. A les demarcacions de Girona i Lleida les víctimes mortals han augmentat respecte el 2019, mentre que a Tarragona i Barcelona han caigut dràsticament. Girona és la província on més s'ha incrementat la mortalitat (+26%), i els mesos d'estiu, juny, juliol i agost han concentrat un 40% del total de 34 persones mortes.

A les carreteres de Lleida, destaca que la proporció de morts de col·lectius vulnerables és inferior que a la resta del territori, i que la comarca del Segrià concentra un terç de totes les víctimes mortals de la província.

La demarcació de Tarragona ha reduït els morts a la meitat amb relació a fa dos anys (de 40 a 20), i a Barcelona la disminució ha estat del 35% (de 80 a 52). La part negativa en aquestes dues províncies és que el col·lectiu de vulnerables representen més de la meitat del total de víctimes, per damunt de la mitjana del conjunt de Catalunya.

Noticias

Televisión

Radio

Deportes

Infantil

A la Carta

Playz