El ministre de Transports, Oscar Puente, i la consellera de Territori, Ester Capella, es donen 6 mesos per aprovar els estatuts de l'empresa mixta clau perquè sigui una realitat el traspàs integral de Rodalies a Catalunya. L'empresa mercantil Rodalies Catalunya assumirà els recursos materials i humans de RENFE a Catalunya.
Primer pas pel traspàs integral de Rodalies
Puente i Capella han presidit aquest dilluns a Barcelona la constitució de la comissió política del traspàs de Rodalies a la Generalitat. La consellera de Territori ha rebutjat els dubtes sobre el calendari perquè el traspàs sigui una realitat: "Els acords s'honoren. Estem aquí perquè les coses passin. No hi ha res a dubtar", ha insistit.
Els dos responsables de l'esperat traspàs es materialitzi han destacat precisament la col·laboració existent entre els dos equips: "El més positiu és l'actitud i el treball constant. No estem aquí per embolicar la troca", ha aclarit Puente.
Aquesta comissió s'encarregarà de fer el seguiment governamental per desplegar l'acord de traspàs i crearà els 6 grups de treball que han de desenvolupar els diversos aspectes relacionats amb la cessió, com ara la creació de la nova empresa pública, les infraestructures i el finançament. El traspàs de Rodalies és un dels punts de l'acord al qual van arribar el PSOE i Esquerra per investir Pedro Sánchez com a president.
La lletra petita de l'acord
Aquesta comissió es va acordar el passat 10 de gener en la reunió que van mantenir Puente i Capella a Madrid, en la qual es va apuntar que es crearia en la primera setmana de febrer.
- L'acord especifica la creació d'una nova empresa participada per totes dues administracions, Rodalies Catalunya, que serà la que prestarà el servei una vegada completat el traspàs, i que tindrà una participació majoritària de la Generalitat. No obstant això, les decisions estratègiques que hagi de prendre la nova empresa necessitaran una "majoria qualificada".
Estat i Generalitat constitueixen la comissió política pel traspàs de Rodalies
- L'acord explicita que el Ministeri traspassarà a la Generalitat la titularitat de la infraestructura ferroviària en la qual els serveis prestats siguin de titularitat de la Generalitat i puguin excloure's de l'explotació conjunta de la resta de Xarxa Ferroviària d'Interès General.
La cronologia de la demanda del traspàs de Rodalies: llarga, densa... i lenta
- Així, els trams que seran traspassats inclouen, almenys, les línies R1, R2 i R3, i només es valorarà la transferència de vies que no afectin els trànsits amb altres comunitats autònomes o internacionals i que no incloguin el trànsit de mercaderies.