Cataluña
Setmana Santa

Trànsit espera xifres de mobilitat prepandèmiques a les carreteres catalanes

  • Calculen més de 370.000 vehicles sortiran de l'àrea metropolitana

  • Tot i les xifres de sinistres van a la baixa des de l'inici de 2022, però a l'abril s'ha produït un repunt

  • La demarcació de Girona, l'AP-7 i la C-63 són les vies que més preocupen

Beatriz Gálvez
4 min.

"Es preveu una mobilitat similar a la prepandèmia". Són les paraules del director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, sobre les previsions del dispositiu especial de la Setmana Santa aquest dimecres a Barcelona. Des de Trànsit fan una crida a la "prudència" al volant durant aquests dies festius en què el Servei Català de Trànsit espera 370.000 desplaçaments aquest cap de setmana i 570.000 vehicles de tornada fins al dilluns, sobretot, amb especial precaució a la demarcació de Girona.

Davallada d'accidentalitat el 2022, però un abril que repunta

La pandèmia i l'alliberament de peatges des de l'1 de setembre de 2021 segueixen marcant la mobilitat i la sinistralitat a les carreteres de Catalunya. Des de Trànsit han detectat una tendència: "Després d'una onada pandèmica, ve una onada de sinistralitat", detalla Lamiel.

L'augment de la sinistralitat a les carreteres al mes d'abril, un avís per a la Setmana Santa

De fet, el mes de gener ha augmentat un 50 % d'accidentalitat (morts) respecte de 2019. Al març, es detecta una baixada d'un 60 % de víctimes mortals, també per la davallada de mobilitat per la vaga de transports o la guerra d'Ucraïna.

Les cinc víctimes mortals aquest mes d'abril són el "primer avís", han advertit des de Trànsit. "Tampoc anem massa bé. S'han incrementat els números. (...) Hi ha hagut un lleuger repunt víctimes mortals", detalla Lamiel.

Són bones males notícies

En xifres globals des de l'inici de 2022, s'ha produït un descens de l'accidentalitat respecte a 2019, d'un 20 %, però també un repunt de víctimes mortals i Lamiel alerta: "Això són bones males notícies. Hi ha un lleuger decrement de les víctimes mortals d'un 5 % durant aquest principi d'any, però al mes d'abril la tendència no és bona, no és positiva. A l'espera de la mobilitat que hi haurà el cap de setmana i l'anterior. Nosaltres hem de donar missatges de responsabilitat, control, prudència i una conducció adequada durant aquesta mobilitat elevada que hi haurà el cap de setmana que ve".

"Esperem el que va passar al pont de la Puríssima en què hi va haver aquesta responsabilitat juntament amb la campanya d'avís i vam aconseguir que no hi hagués cap víctima mortal. Evidentment, hem de lamentar una víctima mortal de la setmana passada, però esperem una màxima de reducció de víctimes mortals i una mobilitat segura", assegura el responsable de Trànsit.

Quines carreteres preocupen més?

La demarcació de Girona és la que més preocupa perquè la sinistralitat ha augmentat un 100 % respecte del 2019 i un 200 % respecte de 2021. També preocupen les tardes, i sobretot, les dels caps de setmana.

Un exemple són les vies com l'AP-7 on ja hi ha hagut vuit morts enguany i la C-63 a Girona. En aquesta carretera ja han plantejat actuacions, però Trànsit desplegarà un patrullatge especial per controlar excessos de velocitat i conductes temeràries.

Les vies amb més desplaçaments aquesta Setmana Santa seran tant les que van a la platja com a la muntanya, amb especial ocupació la C-16 i la C-17.

També es preveuen molts moviments a l'A-2, C-33, C-35, C-55, C-65/C-31, N-340 i l'N-145.

Per això, hi haurà un desplegament de 1.511 efectius de Mossos d'Esquadra de Trànsit i es faran 1.130 punts de control previstos entre alcohol i drogues, distraccions, control d'element de seguretat passiva i motos.

Carrils addicionals, sense peatges

Serà la primera vegada que posaran en marxa un carril addicional sud AP-7, a Gelida, i que anirà fins al Papiol. "Hi ha molta tensió de retencions per les aportacions de la C-15 des de la Vilafranca fins a Sant Sadurní", detalla Lamiel.

"A l'haver desaparegut els peatges, els carrils addicionals tenen una complexitat diferent. No tens una zona on fer morir el carril addicional que t'atura els cotxes, per tant, hem hagut d'estudiar la solució més adequada i segura", defensa el responsable del Servei Català de Trànsit.

A la C-32 també es posaran carrils addicionals des de Sant Andreu de Llavaneres fins a Montgat.

Cues als tallers mecànics per revisar els vehicle abans de sortir de viatge

Restriccions vehicles pesants

Hi haurà limitació de pas als vehicles pesants el diumenge de 5 a 10 hores i el dilluns de 10 hores del matí a les 22 hores.

Noticias

Televisión

Radio

Deportes

Infantil

A la Carta

Playz