Les abundants pluges dels darrers dies han provocat una esllavissada a l'eix transversal. Una roca de grans dimensions va obligar a tallar un carril a la C-25 a Rajadell, al Bages. Sobre aquest tipus de despreniments i el seu impacte en l'àmbit de seguretat.
Aquest dimarts, han hagut de retirar el bloc ràpidament perquè els pròxims dies està previst que passi la Volta de Catalunya. En aquests casos, és el titular de la carretera qui s'encarrega tant de la retirada com del manteniment. I pertoca a la Diputació de Barcelona. De moment, prioritzen "retirar els blocs, fora de la calçada en un punt que no sigui inestable per retirar-los posteriorment", assegura el cap de conservació de la demarcació occidental de la província de Barcelona, Jordi Vilaseca. I destaca que són despreniments usuals en temps de pluges i d'absències de pluges: "Els terrenys noten molt els canvis d'humitat".
Vilaseca detalla que poden registrar 1.400 incidències de mitjana l'any a la xarxa de carreteres de la Diputació de Catalunya. I quan plou augmenta en un 20% la probabilitat que caigui un bloc de roca. Especialment en els talussos de roca estratificada, que alternen capes de roca dura i roca tova.
Són fenòmens difícils de predir, per això els experts insisteixen: cal senyalitzar els punts que tenen més risc. Joan Manuel Vilaplana, director de l'Observatori de GeoRisc del Col·legi de Geòlegs i Geòlogues de Catalunya, assegura que, "en general, els operadors de carreteres senyalitzen especialment les carreteres locals", però insisteix en el fet que "quan esdevé un fenomen com aquest que és sobtat i no esperat, és més difícil fer previsió. Per exemple, les carreteres que donen accés a les carreteres a Montserrat tenen detectors".
En una entrevista al Cafè d'idees, el geòleg assegura que "aquests blocs de roques venen condicionats per l'estructura geològica de la roca, les fractures i els plans d'estratificació, són estrats de gresos... en aquest cas, això explica les dimensions pedra".
Cafè d'idees - Joan Manuel Vilaplana: "Els episodis de pluja són els desencadenants de fenòmens d'inestavilitat en vessants de carreteres"
La de la C-25 no ha estat l'única esllavissada d'aquests dies. També n'hi ha hagut a l'N-420 a Pradell de la Teixeta, al Priorat, o entre Osor i Sant Hilari Sacalm a Girona. L'expert detalla que hi ha "diferents graus susceptibilitat en vessants rocosos de la xarxa viària i ferroviària, no només talussos carreteres. Les anàlisis de susceptibilitat es fan manera exhaustiva, els operadors diferents carreteres, en diferent grau tenen inventari zones més susceptibles".