Toc d'atenció de sindicats i patronals a la tributació del Salari Mínim Interprofessional. El president de Foment del Treball, Josep Sánchez-Llibre, creu que és "una perspectiva lògica" que es mantingui l'exempció en tractar-se dels assalariats que cobren menys. Els sindicats coincideixen a reclamar que es reverteixi la tributació i parlen de "salt confiscatori".
Toc d'atenció de sindicats i patronals per la tributació del salari mínim
La patronal, a favor de l'exempció
En declaracions a RNE, el màxim representant de Foment, Sánchez-Llibre, ha carregat contra la ministra de Treball perquè "planteja iniciatives que no estan pactades" amb la conseqüència afegida que "perjudica la imatge del govern". També considera que l'augment del salari mínim és una competència "que hauria de ser de la negociació col·lectiva" i critica que es rebutgés la proposta dels empresaris d'apujar un 3,5% l'SMI.
Des de la petita i mitjana empresa demanen separar l'augment del salari mínim de la conscienciació sobre la tributació. "No és el millor moment de fer pedagogia fiscal quan estàs incrementant els salaris més baixos", critica Josep Ginesta, secretari general de PIMEC. Ginesta veu "estrany que hi hagi increment de 700 euros del salari mínim, i que les persones només en rebin 400".
Des de PIMEC reclamen que es respecti l'Estatut dels Treballadors i que futurs augments de l'SMI es facin tenint en compte l'increment de l'IPC i la millora de la productivitat, així com fer més progressiva la tributació de l'IRPF.
Salt confiscatori pels sindicats
Els sindicats s'oposen a la tributació actual dels treballadors que cobren el Salari Mínim Interprofessional (SMI). Amb l'augment de 50 euros fins als 1.184 euros mensuals i la decisió del ministeri d'Hisenda de no elevar el mínim exempt, farà que per primera vegada tots els assalariats hagin de pagar l'IRPF.
Des d'UGT qualifiquen la decisió del govern com "un salt confiscatori" perquè diuen pagaran un 40% d'impostos dels 700 euros anuals d'increment i ho veuen com un exemple d'un sistema fiscal injust. El secretari general, Pepe Álvarez, demana reunir-se amb el Ministeri d'Hisenda perquè escolti les demandes dels agents socials.
"Les polítiques d'Hisenda no poden anar al marge de la resta de polítiques", critica Álvarez, mentre titlla que és "fer antipedagogia" perquè la mesura afectarà principalment persones joves. "Donen peu i pàbul a l'extrema dreta i a la moda entre la gent jove que no cal pagar impostos", argumenta el sindicalista.
Pagar IRPF cobrando lo mínimo: los sindicatos piden a Hacienda que negocie
Per la seva banda, CCOO aposta perquè tothom faci la declaració de la renda, però que no tingui cost pels salaris més baixos. Unai Sordo, secretari general del sindicat, assenyala que el debat és "garantir que els diners que s'emporten cap a casa" sigui el 60% del salari mitjà a Espanya, en el cas dels treballadors que cobren l'SMI. En aquesta línia, planteja que s'apugi el salari mínim fins als 1.200 euros.
Ambdós sindicats han criticat les desavinences del govern entre Treball i Hisenda sobre aquesta qüestió. CCOO veu "trist" que la polèmica eclipsi l'augment de l'SMI, mentre UGT els retreu que "ja tenen prou problemes" per crear-ne de nous.
Des de PIMEC reclamen que es respecti l'Estatut dels Treballadors i que futurs augments de l'SMI es facin tenint en compte l'increment de l'IPC i la millora de la productivitat, així com fer més progressiva la tributació de l'IRPF.