Un dels grans objectius en mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona és ampliar el quilometratge de carrils bici. Que travessin la ciutat i facilitin connexions. L'administració Jaume Collboni s'ha proposat acabar el mandat amb 42 quilòmetres de carrils nous o millorats. En total crearà fins al 2027 12,4 quilòmetres i baixarà 9,3 més de la vorera a la calçada.
De fet, prop de la meitat seran construïts a Montjuïc. Preveuen connectar la muntanya amb un carril bidireccional de 6,6 quilòmetres, que unirà la Font Màgica amb Poble-sec i facilitarà l'accés als diferents equipaments com el Poble Espanyol, l’Anella Olímpica, la Fundació Joan Miró o jardins com els de Laribal, Joan Brossa, Joan Maragall o de Mossèn Cinto Verdaguer.
Barcelona connectarà Montjuïc amb un carril bici bidireccional de 6,6 km
Es tracta d’un projecte que s’havia redactat abans que el Barça canviés l'estadi, però que s’ha revisat per tenir en compte les singularitats de l’espai. Un dels requisits és que no hi hagi obstacles físics a la calçada per si s’hi fan esdeveniments.
Cau el carril bici a plaça Catalunya
En canvi, la plaça Catalunya haurà d'esperar encara una mica més. Tot i estar previstos als pressupostos del mandat d'Ada Colau, s'han anat ajornant, en ser una zona complicada i que s'ha d'acabar d'estudiar. La tinenta d’alcaldia de Mobilitat, Laia Bonet, assegura, però que deixarà enllestit el projecte perquè els executi el pròxim govern.
La infraestructura és una de les principals demandes per connectar Ciutat Vella i l’Eixample, però que ara mateix no es pot fer pels treballs previstos pel consistori: "Al cap de dos anys l'hauríem d’estar aixecant per unes obres importants que necessàriament afectaran tot l’entorn", ha dit Bonet.
D’altra banda, també queda ajornat el carril bici a la ronda del Port. L’objectiu, ha dit la tinenta d'alcaldia, és obrir una nova connexió entre la plaça de les Drassanes i el passeig de la Zona Franca, connectant els barris de la Marina amb el centre de la ciutat.
Quins són els nous carrils?
- Montjuïc, avingudes de Ferrer Guàrdia, de l’Estadi i de Miramar.
- Passeig de Joan de Borbó, entre el carrer de la Maquinista i la plaça d’Idrissa Diallo i Via Laietana.
- Passeig de Gràcia, entre la Diagonal i el carrer de Bonavista. Les obres als Jardinets de Gràcia permetran allargar la via que actualment queda interrompuda a mig carrer fins a connectar amb el carrer de Bonavista i la xarxa pacificada de la Vila de Gràcia.
- Carrer de Badajoz, entre l’avinguda d’Icària i la plaça de les Glòries.
Millores d'infraestructura
Continua la transformació de l’eix ciclista de la Diagonal. Es baixarà a la calçada del carril bici de la Diagonal al seu pas pel districte de Sant Martí als barris del Poblenou entre les Glòries i el mar, per millorar la seguretat de ciclistes i vianants.
Es tracta de la construcció de 4,6 km de dos nous carrils bici unidireccionals entre els carrers de Ciutat de Granada i de Josep Pla a calçada, que substituiran els dos carrils bici existents a la vorera i que discorren pels extrems de la rambla central.
Mentre que, també a la Diagonal, però a l’altre extrem, es millorarà la connexió amb Esplugues de Llobregat amb la construcció d’un nou carril bici bidireccional de 565 metres, amb una primera fase d’obres entre Esplugues i les pistes esportives de la Universitat de Barcelona, al costat mar de la Diagonal, que més endavant arribarà al carrer d’Albert Bastardas.