menú principal Cataluña

Com fer un bon ús de la IA: truc per detectar si els alumnes fan trampes

L'altaveu L'altaveu
  • El professor d'universitat Fran García explica com ha detectat el treball dels alumnes fets amb IA

  • El divulgador Joan Hernández opina sobre com fer un ús correcte i profitós de la intel·ligència artificial

RTVE Catalunya
Tiempo de lectura 3 min.

A mesura que la intel·ligència artificial avança, també ho fa el cervell humà. Un professor d'universitat ha trobat la manera de detectar si els seus alumnes utilitzen la IA per fer trampes. Com ho fa? Com podem fer un bon ús de la intel·ligència artificial? El professor d'universitat, Fran García, i el divulgador en IA, Joan Hernández, ho expliquen a 'L'Altaveu'.

La IA: un abans i un després

El CEO de Google, Sundar Pichai, va comparar en una entrevista la intel·ligència artificial amb el descobriment del foc. Pichai ho va dir sabent que la seva empresa és una de les més afectades per la IA i que desestructura tot el seu model de negoci, segons afirma el divulgador en IA, Joan Hernández.

Com fer un bon ús de la IA?

la IA no t'ha de fer la feina, sinó que t'ha d'ajudar a fer-la millor

Hernández considera que s'ha d'entendre que "la intel·ligència artificial no t'ha de fer la feina, sinó que t'ha d'ajudar a fer-la millor". El divulgador creu que qualsevol persona que li demani a ChatGPT la realització d'una tasca del dia a dia, com un informe financer, el que obtindrà és un resultat mediocre. En canvi, si algú fa el seu ofici i es recolza de la IA per fer-ho millor, com ho fan els metges per obtenir millors diagnòstics, s'obtenen millors resultats.

En aquest sentit, en l'àmbit acadèmic, hi ha estudiants que utilitzen ChatGPT per entendre millor els conceptes i d'altres, en canvi, perquè els facin els treballs. "Al final, ho has de veure com un company de feina que t'ajuda en les tasques que has de fer", insisteix el divulgador.

Com fer un bon ús de la IA: truc per detectar si els alumnes fan trampes

A l'esquera, Joan Hernández, i a la dreta, el ChatGPT.

Com detectar si un alumne ha fet trampes amb IA

El professor universitari Fran García va incloure un enunciat sense sentit per verificar si els alumnes se'l llegien. La frase estava oculta i els estudiants no la veien, però en copiar i enganxar-la a ChatGPT, la IA sí que la detectava. Com a resultat, aquesta frase sense sentit apareixia al treball, fet que evidenciava i que provava que els alumnes havien dut a terme l'activitat amb IA.

García va fer aquest experiment en un exercici qualsevol de classe, sense cap mena d'importància, perquè s'adonessin que la intel·ligència artificial no sempre és fiable. El professor comenta que la IA ja s'aplica a totes les assignatures, especialment les que són d'anàlisi de dades perquè és una eina amb la qual es trobaran: "Nosaltres oferim coneixement perquè els estudiants treguin el màxim profit a la IA".

El professor explica que, per fer veure als alumnes que la intel·ligència artificial no és 100% fiable, els demana que cerquin coses que ells saben i la IA no i s'adonen que aquesta màquina comet errors. És una bona manera de començar a fer un bon ús de la intel·ligència artificial.