Cataluña

Els tres tombs: entre la festa i la polèmica

  • Des del 1780 es fan a Catalunya els Tres Tombs en honor de Sant Antoni Abat, perquè protegeixi les bèsties, la collita i les persones

  • I ara que ja no es fan servir a pagès, els animalistes diuen que no cal fer patir els cavalls en terreny asfaltat i entre centenars de persones

RTVE Catalunya
3 min.

Per Sant Antoni Abat, que s'escau el 17 de gener, se celebren els Tres Tombs. Són tres voltes a l'església per demanar protecció per les bèsties, que abans eren imprescindibles a pagès i pels treballs més durs. També es prega al sant per tenir una bona collita i per la salut i es beneeixen les mascotes.

Per continuar la tradició, molts pobles i ciutats busquen aficionats i els subvencionen. Però cada cop hi ha més oposició: els cavalls s'esveren envoltats de gent, rellisquen a l'asfalt, i s'han registrat accidents amb mort d'animals.

La tradició dels Tres Tombs, però, està molt arrelada a Catalunya. El 1954, TVE va enregistrar la benedicció dels animals davant del col·legi dels escolapis, a la ronda de Sant Antoni. La gent hi portava gats, gossos i ocells. També es va gravar la festa al Club de Polo de la ciutat, on els genets muntaven cavalls per diversió.

MEDIA[15926011,V, "La tradicional Rua dels Tres Tombs amb una nova normativa de benestar animal"]

Mobilitzacions contra l'ús d'animals de tir per la festa

Free The Animals, a Barcelona, i altres organitzacions que treballen pels drets dels drets dels animals a Catalunya, tenen clar que la tradició dels Tres Tombs es pot continuar fent sense animals de càrrega: cavalls, ponis, mules o burros

A les cavalcades es poden veure signes evidents de maltractament físic i psicològic: els cavalls tenen escuma a la boca, un clar indicador d’estrès i sobreesforç; caminen sobre asfalt, una superfície antinatural que, en dur ferradures als cascs, els provoca dolor i lesions; a més, pateixen nerviosisme i esgotament, visibles en el seu comportament inquiet i pels "constants estímuls que han de suportar durant la desfilada a causa del soroll i l’entorn urbà", diuen des de Free The Animals.

Per tot això, aquest cap de setmana es fan mobilitzacions per conscienciar la població perquè no es portin bèsties de tir a la festa, perquè diuen que la tradició es pot continuar fent amb alternatives més ètiques i respectuoses. Aquestes organitzacions creuen que no es reconeix el patiment dels animals i que només se'ls fa servir per atreure públic, i que gran part de la societat té encara una 'visió arcaica que ignora els avenços en la nostra comprensió del benestar animal'.

 Toni M/Getty

Aviat es farà a Barcelona la celebració del bicentenari dels Tres Tombs de Sant Antoni: la ciutat serà la capital catalana dels Tres Tombs 2025 i esdevindrà la seu de la XXVIII Trobada Nacional. Tornarà a sorgir amb força l'oposició a mantenir la participació d'animals, sobretot ara que ja és aprovada la llei de benestar animal de la Generalitat de Catalunya.

Noticias

Televisión

Radio

Deportes

Infantil

A la Carta

Playz