menú principal Televisión

Primer pas pel traspàs de la R1 de Rodalies

  • La Generalitat enceta el procediment del traspàs del tram entre Maçanet Massanes i la Sagrera de l'R1

  • Es preveu l'aprovació durant el primer trimestre de l'any

Tren Rodalies (011M R) saliendo de estación, con grafitis.  Se ve letrero '13 B 12 SECTOR' en andén.
Marc Guasch
Tiempo de lectura 3 min.

El Consell Executiu ha aprovat demanar al Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible que exclogui del Catàleg de la Xarxa Ferroviària d’Interès General el tram de vies entre Bifurcació Sagrera i Maçanet Massanes, que dona servei a la línia de Rodalies R1.

Es tracta d'un tram que transcorre íntegrament per Catalunya i, per tant, facilita els tràmits administratius, ja que permet al Consell de Ministres resoldre el traspàs a favor de la Generalitat. És també l’inici del procediment per poder obtenir la titularitat total de la línia R1, la primera que va acordar-se transferir en el traspàs integral de Rodalies.

"Després de mesos i reunions podem començar aquest camí i posar negre sobre blanc l'inici del traspàs de Rodalies", ha anunciat la consellera de Territori, Sílvia Paneque, que ha destacat que la fórmula triada té tota la seguretat jurídica necessària.

El primer pas pel traspàs

El Govern, d’acord amb la Llei ferroviària, considera que no hi ha motius perquè aquest recorregut sigui considerat d’interès general per l’Estat, perquè s’utilitza de manera exclusiva per a la prestació de serveis ferroviaris de titularitat i competència exclusiva de Catalunya, amb origen i destinació dins del territori català.

El traspàs de Rodalies comença a agafar forma | Ferran Cuixart

El traspàs de Rodalies comença a agafar forma | Ferran Cuixart

La bifurcació de Sagrera, en canvi, romandrà inclosa a la xarxa ferroviària d’interès general perquè dona servei a altres infraestructures de competència estatal.

Després d'aquesta aprovació, començarà un període transitori de durada indeterminada en el qual Adif continuarà gestionant la infraestructura mitjançant un conveni fins que l'empresa Infraestructures Ferroviàries de Catalunya (Ifercat) tingui suficient múscul per a poder encarregar-se.

Complir els acords

L'R1 de Rodalies es va fixar com la primera línia a traspassar en l'acord entre ERC i PSOE per a la investidura del president del Govern, Pedro Sánchez, i, en aquest sentit, Paneque ha agraït "el treball previ del Govern de Pere Aragonès" i la lleialtat institucional i l'esforç per part del Ministeri de Transports.

"És el primer pas, però és un primer pas important, que ve a donar compliment als acords", i ha defensat que Catalunya necessita i mereix un transport públic de qualitat.

Amb tot, el Govern vol assumir la gestió total de la infraestructura d'aquest tram de la R1 al més aviat possible, així com avançar en la constitució de l'empresa mixta que s'encarregarà del servei ferroviari durant aquest any.

Sobre l'empresa mitxa, Paneque ha reiterat que al gener anunciaran avanços i ha explicat que volen que els estatuts tinguin seguretat jurídica: "És un traspàs complex i, per tant, és més important fer-lo bé que no anunciar-ho".

ERC no ho veu suficient

Junqueras veu "positiu" que el govern iniciï el traspàs d'un primer tram de Rodalies, però reclama la totalitat de les línies. "Els usuaris mereixen trens que funcionin" ha afirmat en una entrevista al Cafè d'Idees de RTVE i afegeix que "tot allò que serveixi per millorar els trens, va bé". No obstant això, retreu que el primer acord per traspassar el servei ferroviari a la Generalitat va ser el 2009. "Han passat 15 anys i no s'ha traspassat res", critica.