Moltes persones tenen aerofòbia, la por de volar amb avions. De fet, pot estar relacionada amb altres pors com la claustrofòbia, el temor d'estar en un espai tancat o limitat, o l'acrofòbia, l'ansietat, el pànic i el nerviosisme d'estar en un lloc alt. Ferran Valls, comandant d’Airbus A330 d’Ibèria, ofereix 4 explicacions al programa 'El Pla B' de Ràdio 4 que et faran estar més tranquil quan et transportis amb avió.
1. Volar és una activitat molt recurrent
Segons Valls, a l’aeroport de Barcelona-el Prat es produeixen uns 1.000 vols de mitjana diàriament, al de Barajas de Madrid uns 1.200 i al de Hartsfield-Jackson d'Atlanta, el de més volum de tràfic d'enlairaments i aterratges diaris, uns 2.000. Transportar-se per l'aire està a l'ordre del dia, i si no fos un mitjà segur, els aeroports no tindrien tanta activitat.
2. Risc mínim de mort o de lesió
El pilot d'Ibèria afegeix que la seguretat a l'aviació és molt alta: "Sabent això, ja no hauríem de tenir por de volar”, diu. El comandant assegura que, pel que fa a avions i aeroports de grans dimensions, sovint hi ha notícies que hi ha hagut un accident, però sense morts ni ferits. El risc de lesió o de mort és molt petit.
Avió de la companyia d'Iberia.
3. El soroll del motor no és motiu de pànic
Hi ha una dita sobre els avions que diu: ‘un motor sorollós és un motor sa’. Valls ni ho confirma ni ho desmenteix: "Que se senti més o menys, avui dia, depèn del model, de les dimensions i de la modernitat de l’avió, o d’on estiguis assegut". Ell assegura que, per exemple, l’Airbus A350 d’Ibèria és molt silenciós.
4. Els avions estan preparats per a les pitjors condicions
Per al comandant, les turbulències és com anar per un camí irregular, amb el paviment menys allisat, amb el cotxe o la moto. El presentador d''El Pla B' de Ràdio 4, Toni Marín, li pregunta què passaria si es trenqués l'ala d'un avió. El pilot afirma no haver viscut mai aquesta situació i explica per què: “Quan hi ha turbulències, les ales van amunt i avall, com les d’un ocell. Estan dissenyades amb aquesta flexibilitat justament perquè no petin”.
“Els fan unes proves bestials a les ales per demostrar que poden resistir“
A més, segons Ferran Valls els avions passen per uns túnels on fan uns tests inversemblants que certifiquen la seva aptitud per volar: “Els fan unes proves bestials a les ales per demostrar que poden resistir. Passen per unes situacions que mai et trobaràs en un vol”, diu l'expert.