Televisión

La Catedral de Barcelona ens descobreix tots els secrets de la cera

  • A partir de les darreres recerques històriques, l’exposició descriu els usos que els nostres avantpassats van donar a les espelmes de cera

  • La mostra inclou una visita inèdita a l’antiga cambra de la Catedral de Barcelona on s'elaborava la cera

Agnès Batlle | Marc Guasch
3 min.

Lluís Sales, historiador medievalista i un dels comissaris del recorregut expositiu 'Tota la cera que crema' de la Catedral de Barcelona, ens porta a visitar els reductes elevats on s'elaborava a l'Edat Mitjana tan preuat objecte de culte com eren els ciris. 

La cera era un material de luxe, escàs i molt car. No només s'utilitzava per il·luminar la litúrgia sinó que era també un important impermeabilitzador i segellador. S'importava del nord d'Àfrica, on hi abundava i no s'utilitzava. Un cop aquí s'elaborava i es reciclava. S'aprofitava cada regalim. Però arribava groguenca, en el seu color original, i es volia blanca.

D'aquí que l'obrador es trobi elevat, en una cambra just per sota el teulat de la Catedral, que encara conserva objectes originals.

La Catedral de Barcelona obre al públic les cambres on s'elaborava la cera a l'Edat Mitjana | Agnès Batlle

Una visita inèdita

A partir de les darreres recerques històriques, l’exposició descriu els usos que els nostres avantpassats van donar a les espelmes de cera. S’hi expliquen els motius i els moments per encendre-les, les formes de reciclar-les, els actors encarregats de transportar-les i de vendre-les. Fetes d’un material que era molt preuat -la cera d’abella-, les espelmes gaudien d’una significació especial dins de la litúrgia cristiana medieval.

La mostra inclou una part sobre el procés de la cera a la planta baixa de la Casa Almoina, i una visita inèdita a l’antiga cambra de la Catedral de Barcelona on s'elaborava la cera. La sala, va ser habilitada poc abans de l’any 1518 amb el propòsit d’internalitzar el procés de manufactura de les candeles i els ciris. El visitant hi troba el forn original i alguns dels atuells que servien per tractar la cera i fabricar espelmes i ciris. Al costat de la cambra s’ha habilitat una sala annexa, amb materials i textos diversos.

L'art del candeler

Ser candeler a la ciutat de Barcelona a l'edat mitjana era tot un privilegi i requeria una tècnica depurada per elaborar ciris de qualitat. Un cerer, a aquella època tenir un rang superior al d'un pintor per exemple. Perquè la candeleria medieval era considerada una art.

L'art de la cera, de producte de luxe a ús quotidià gràcies a la reutilització i reciclatge que ja llavors se'n feia. En aquestes cambres s'hi elaboraven petites candeles de 6-7 grams fins a ciris alts de més de 200 kg que requerien una escala per encendre'ls.

Un art present durant el menys 3 segles en una de les torres de la catedral de Barcelona i que ara podem descobrir gràcies al recorregut expositiu que trobem escales amunt d'aquest majestuós temple gòtic.

Noticias

Televisión

Radio

Deportes

Infantil

A la Carta

Playz