Televisión
Entrevista

La consellera Anna Simó confirma que el curs escolar començarà abans de l'11 de setembre

Notícia - Cafè d'idees 
XAVIER CUSELL
5 min.

El curs escolar començarà el dilluns 9 de setembre, tal com ha deixat entreveure la consellera d'Educació, Anna Simó, i ha confirmat posteriorment el Departament. La membre de l'executiu català ha detallat inicialment que començaria abans de l'11 de setembre: "Descarto absolutament començar el 12 de setembre, ha estat un avenç fer-ho abans". Seguint el criteri de l'any passat, el curs hauria de començar el dijous dia 5, però ha admès que el dia 9 també estava sobre la taula. L'objectiu és garantit que el primer dia serà aquell que permeti que ho tinguin "tot a punt" i amb un "temps mínim" de preparació, i que els centres tinguin el personal i les eines necessàries, buscant l'equilibri. Simó diu que ha escoltat les reclamacions dels centres i els docents.

Arran d'una enquesta de CCOO on els docents assenyalen com a culpables de les dades de l'informe PISA que hi ha massa alumnes i falten professors, reivindica que aquest curs hi ha "més docents que mai" i que s'ha "començat a sistematitzar la baixada de ràtios". Assenyala que la sensació pot estar vinculada a un increment de la "complexitat social" que aporta "pressió" als docents: apunta la segregació i els estralls de la pandèmia: "La pandèmia ha causat estralls socialment, no hem acabat de fer net. Hi ha un increment de trastorns diversos. Generen molta més pressió als centres", ha dit una entrevista al Cafè d'Idees de La 2 i Ràdio 4.

En aquest sentit, ha reiterat que els efectes de la millora de la segregació arran del pacte parlamentari encara "no s'havien vist" en els resultats de PISA del 2022. Confia que tot plegat millori després dels "brots verds" a les proves de competències bàsiques pel que fa a les matemàtiques, i "una mica" en ciències i en anglès: "Això començava a revertir-se. Volem avaluar si va ser un oasi o si anem millorant competències", ha avançat. En qualsevol cas, fa un balanç positiu del pacte contra la segregació: "Sense la concertada implicada, això seria impossible", ha reivindicat.

La consellera d'Educació també detalla que les prohibicions i restriccions dels telèfons mòbils a les aules són obligatòries i cada centre pot decidir com ho gestiona, si l'aparell es guarda a la taquilla, a l'entrada del centre, o si pel seu model educatiu necessiten que el portin a l'aula. "Els centres poden decidir com apliquen això", ha apuntat.

Lletra Lligada - El repte del benestar emocional a les aules - Escoltar ara

Personalització de l'aprenentatge

Anna Simó admet que la sisena hora implica "un gran consens" i alinear-ho amb altres mesures: "Fer més hores pot semblar que ajuda a millorar, però a l'Estat és on es fan més hores lectives". La consellera aposta la personalització de l'aprenentatge i avança que ho aplicaran amb matemàtiques i amb comprensió lectora. Rebutja separar els alumnes per nivells perquè va en contra de la igualtat d'oportunitats: "Dins l'aula amb suports i ajuts i no separant-los. Els que tenen més capacitats tiren de la resta".

La consellera d'Educació admet que la sisena hora implica "un gran consens" i alinear-ho amb altres mesures: "Fer més hores pot semblar que ajuda a millorar, però a l'Estat és on es fan més hores lectives". Anna Simó aposta la personalització de l'aprenentatge i avança que ho aplicaran amb matemàtiques i amb comprensió lectora. Simó rebutja separar els alumnes per nivells perquè va en contra de la igualtat d'oportunitats: "Dins l'aula amb suports i ajuts i no separant-los. Els que tenen més capacitats tiren de la resta".

A més, critica que es vulguin importar els models educatius de Finlàndia o Portugal perquè "tenim tendència a enlluernar-nos i estic molt a favor de no experimentar amb gasosa". Simó demana treballar sobre evidències i reconeix que el model d'escola "a temps complet" funciona, en referència a la suma d'ensenyament normatiu i activitats extraescolars. I assenyala que una part dels alumnes no tenen recursos suficients per a les activitats extraescolars, comprometent-se a enllestir un pla de temps complet abans no acabi la legislatura.

El Hard Rock encalla la negociació dels Pressuposots | Laura Herrero

Majoria per aprovar 'Hard Rock'

En clau política general, Simó afirma que l'aprovació el projecte urbanístic de Hard Rock no depèn només del Govern de la Generalitat, que hi ha una majoria de diputats al Parlament a favor d'aquest projecte, i que s'estan seguint els tràmits: "El president va dir que les coses s'han de fer bé", ha apuntat sobre la sessió a la cambra catalana. Simó afegeix que no entendria que per una qüestió com aquesta no s'aprovessin "els millors pressupostos d'Educació de la història": "En depèn la reversió de les retallades que vaig pactar", ha remarcat. La consellera ha fet una crida els comuns a donar suport als comptes. Simó ha defensat que el que va dir aquest dimecres el president Pere Aragonès és que no tot depèn del Govern sinó que hi ha una majoria de diputats al Parlament a favor d'aquest projecte del Hard Rock. En tot cas, ha insistit que Aragonès va dir que les coses es farien bé.

Amb relació a la llei d'amnistia, la membre de l'executiu català defensa que la norma s'ha treballat molt i és "robusta," i que ja "estava bé" com estava el text. I demana aprovar-la el més aviat millor: "M'amoïnen els milers de persones que poden estar patint per una aplicació de lawfare".

"La Comissió no va escoltar milers de famílies"

La consellera carrega contra la "utilització matussera de recursos públics" del comitè de Peticions de l'Eurocambra sobre la immersió lingüística perquè diu que no és competència de la Unió Europea. Anna Simó acusa la presidenta de la comissió, la popular Dolors Montserrat, de treballar per una agenda personal. La consellera retreu a aquest organisme no haver escoltat a milers de famílies, i reivindica que el model lingüístic es basa en l'Estatut vigent, que té el suport del 80% del Parlament.

Noticias

Televisión

Radio

Deportes

Infantil

A la Carta

Playz