Cataluña
Mobilitat

Restablerta la circulació de trens de Rodalies i Llarga Distància

  • Durant tres hores una avaria en el sistema de comunicacions ha obligat a aturar tots els trens de la xarxa

  • El servei tindrà afectacions i alteracions de recorregut durant les pròximes hores

BEATRIZ GÁLVEZ
4 min.

Adif, l'ens estatal encarregat de la gestió de les infraestructures ferroviàries, atribueix l’avaria que aquest divendres ha paralitzat la circulació de trens arreu de Catalunya a una fallada de hardware, en concret, dels discs durs i assegura que s'ha obert una investigació per descobrir què els ha malmès.

Segons ha explicat la presidenta de la companyia, María Luisa Domínguez González, l'error s'ha detectat en el moment en què s'estava intentant fer una actualització del programari de telecomunicacions programada a la 1:10. Al cap de deu minuts, els responsables de l'empresa Atos Unify han detectat problemes en el procés i, després d'intentar completar-lo durant prop d'una hora han decidit substituir els discs durs i tornar a carregar el sistema, fet que ha durat fins les 8h00 del matí.

L’avaria ha impedit que circulessin els 200 trens que formen la xarxa de Rodalies i mitja distància de Renfe durant 3 hores, i ha afectat uns 80.000 passatgers. La presidenta d'Adif els ha demanat disculpes i ha explicat que aquesta actualització "rutinària" ja s'havia fet amb èxit a Castelló i Madrid. Com que no s'esperaven problemes, no s'ha tingut la "precaució" de fer el procés en cap de setmana, quan hi ha menys volum de passatgers.

Afectació molt gran

ADIF va aconseguir restablir la circulació de trens a Rodalies i de llarga distància a Catalunya cap al migdia i a poc a poc es va anar reprenent l'activitat, encara que amb força alteracions i retards acumulats.

Els serveis que es van veure afectats van ser Rodalies (rodalies de Barcelona i regionals) i trens de Llarga Distància que circulen per la via convencional a Catalunya. Renfe va descartar oferir servei alternatiu per carretera pel volum "inviable" de les persones afectades.

El portaveu de Renfe a Catalunya, Antonio Carmona, va detallar que la xarxa de trens funcionarà amb "irregularitat" a Catalunya i que, de forma progressiva, s'aniria recuperant la freqüència de pas.

80.000 viatgers afectats

La ministra de Transports i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, va admetre en declaracions a la premsa que feien falta "unes hores" perquè el servei pogués funcionar amb "normalitat". D'altra banda, va remarcar que la incidència era absolutament anòmala i que "no s'havia produït mai". La ministra Sánchez va demanar perdó als usuaris i va anunciar l'obertura d'una investigació.

En estacions com les de Clot-Aragó es van veure corredisses i la indignació entre els passatgers. A l'Estació de Sants els usuaris van expressar el seu enfadament pel mal funcionament del servei de Rodalies. "És una merda, el desgavell de sempre de Rodalies", deia un usuari que volia marxar aquest divendres de vacances a Port Bou i va haver d'endarrerir els seus plans.

Els viatgers s'acumulen a les andanes a l'espera de poder agafar un tren

La informació que oferia l'empresa es rebia amb comptagotes a través de les pantalles informatives, i sense resoldre molts dels dubtes dels usuaris que volien saber quan sortiria el seu tren. Malgrat que la circulació es va restablir cap a les 8 del matí, va ser difícil recuperar la programació habitual i molts trens van circular amb retard gairebé tot el dia mentre d'altres no tenien hora de sortida programada.

Es calcula que uns 80.000 viatgers de Rodalies s'han vist afectats a tot Catalunya per aquesta incidència entre la comunicació entre la torre de control i els maquinistes dels trens que no permetia que els combois circulessin amb prou condicions de seguretat. L'avaria no va afectar la línia d'Alta Velocitat.

Transports alternatius

Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) va absorbir molts dels passatgers que no podien fer servir la xarxa de Rodalies. Segons la companyia, al conjunt d'estacions de Martorell, el nombre de viatgers va augmentat un 63% i a les de Manresa un 49 % fins a les 8 hores del matí.

Davant l’avaria de Rodalies, a FGC va preparar un dispositiu especial reforçant la presència de personal de Ferrocarrils a les estacions d’enllaç per atendre la demanda generada. El dispositiu va poder absorbir l’augment de viatgers amb normalitat i sense incidents.

Noticias

Televisión

Radio

Deportes

Infantil

A la Carta

Playz