Cataluña
Transport aeri

Dos vols cancel·lats al Prat el segon dia de vaga a Ryanair

  • La protesta laboral està convocada fins al 7 de gener de l'any vinent

  • Les aturades convocades pels tripulants de cabina són de 24 hores, de dilluns a dijous

  • La tongada anterior de vagues durant aquest estiu va causar cancel·lacions i retards en alguns vols

Àlex Cabrera | Roger Franco
5 min.

El segon dia de vaga de la nova tongada d'aturades dels tripulants de cabina de Ryanair provoca dos vols cancel·lats i una seixantena de retards a l'aeroport del Prat. En concret, s'han suspès els vols de primera hora d'anada i tornada a Londres, a l'aeroport de Stansted. A Girona, l'aturada dels tripulants de cabina no ha tingut afectació a primera hora del matí

5 mesos de vaga a partir de dilluns

Aquest dilluns ha començat la nova tongada de vagues dels tripulants de cabina de passatgers de Ryanair. Hi ha hagut 8 vols cancel·lats i una vintena de retards. Els treballadors estan cridats a secundar una nova convocatòria de vaga, que ha començat aquest 8 d'agost i s'allargarà fins al 7 de gener de 2023. Seran 5 mesos d'aturades de 24 hores, que es faran de dilluns a dijous, i que se sumen a la sèrie de protestes dutes a terme aquest estiu, convocades pels sindicats USO i Sitcpla.

El Ministeri de Transports ha fixat uns serveis mínims, que en el cas dels aeroports catalans afectats, el Prat i Girona, oscil·laran entre el 34 i el 83 % en funció de l'època i si es tracta de vols domèstics o amb origen o destinació a territoris fora de la península Ibèrica.

Motius de la protesta

Darrere de la convocatòria dels sindicats es troba la negativa de Ryanair a reprendre les negociacions per pactar un nou conveni col·lectiu que s'apliqui a tots els tripulants de cabina de passatgers que té la companyia a Espanya.

En aquest sentit, el sindicat USO assegura que les converses amb Ryanair estan "completament trencades", ja que la companyia no té cap intenció d'asseure's a la taula de negociació. Les demandes del sindicat són tres:

Què poden fer els afectats?

Els passatgers afectats per la vaga tenen dret a reclamar compensacions d'almenys 250 euros i a la devolució de l'import del bitllet i de les despeses derivades per la cancel·lació del vol, segons indica Facua. No obstant això, aquests no són els únics drets que tenen els consumidors.

"El primer és tenir clar què reclamaràs", explica a TVE Rubén Sánchez, secretari general i portaveu de Facua. Els viatgers afectats han de reunir tota la informació possible i determinar la quantia dels perjudicis, com estades en hotels, entrades a concerts ja comprades, etc. En definitiva, recopilar els justificants d'aquests bitllets i el seu cost per a afegir-lo a l'import del bitllet i a la compensació econòmica per la cancel·lació del vol.

Amb aquesta documentació a la mà, aleshores s'ha de contactar amb l'aerolínia per correu electrònic, telèfon o la seva pàgina web oficial, o de manera presencial als taulells que les companyies tenen dins l'aeroport. El portaveu de Facua recomana posar la reclamació per escrit al més aviat possible i assenyala que si la companyia no indemnitza en un termini màxim de set dies, o compensa amb una quantitat inferior, el client pot denunciar-ho a l'Agència Estatal de Seguretat Aèria.

Compensacions de 250 a 600 euros segons la distància del vol

Facua recorda als usuaris que l'article 7 del Reglament Europeu 261/2004 estableix que els passatgers rebran "una compensació per valor de 250 euros pels vols de fins a 1.500 quilòmetres, 400 euros per als intracomunitaris de més de 1.500 quilòmetres, i per a tots els altres entre 1.500 i 3.500, 600 euros" que siguin cancel·lats.

Què hem de saber si ens fan un overbooking? | Àlex Cabrera

Els clients també poden veure quins són els drets del passatger davant aquestes circumstàncies a la pàgina web de seguretat aèria del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana. Mentre la vaga sigui convocada pels mateixos treballadors de l'aerolínia, els clients tenen dret a reclamar aquestes quanties independentment de la companyia.

Si l'aerolínia avisa amb dues setmanes d'antelació, no ha de compensar

Com a excepcions, l'aerolínia no ha de lliurar aquestes compensacions si informa els usuaris de la cancel·lació "almenys amb dues setmanes d'antelació respecte de l'hora de sortida prevista" o "amb una antelació d'entre dues setmanes i set dies respecte de l'hora de sortida prevista al mateix temps que s'ofereix un transport alternatiu que permeti el client sortir amb no més de dues hores d'antelació respecte a l'hora prevista i arribar al seu destí final amb menys de quatre hores de retard respecte a l'hora prevista".

D'altra banda, la companyia també podria reduir aquestes compensacions en un 50 % si ofereix un transport alternatiu al passatger amb una diferència d'hora d'arribada respecte a la del vol inicial "que no sigui superior a dues hores, per a tots els vols de 1.500 quilòmetres o menys". També pot fer-ho en el cas de "que no sigui superior a tres hores, per a tots els vols intracomunitaris de més de 1.500 quilòmetres i per a tots els altres vols d'entre 1.500 i 3.500 quilòmetres" o "que no sigui superior a quatre hores" per a la resta de vols.

Noticias

Televisión

Radio

Deportes

Infantil

A la Carta

Playz