Cataluña
Trànsit

El RACC sol·licita baixar els carrils bici a la calçada per a reduir els conflictes entre ciclistes, patinets i vianants

  • Un 94% dels conductors de patinets de Barcelona no respecten la velocitat permesa en els carrils bici sobre la vorera

  • Els usuaris dels patinets representen menys de l'1% de la circulació, però estan implicats en el 5% dels accidents

  • Enguany ja hi ha dues víctimes mortals usuàries de patinets, una d'elles, un menor de 16 anys

Nadia Somoza / Maite Boada
4 min.

El RACC ha presentat l'estudi "El comportament dels usuaris de vehicles de mobilitat personal (VMP) a Barcelona", que analitza el perfil i el comportament dels usuaris de patinets i altres vehicles de mobilitat personal a la ciutat. L'objectiu d'aquest estudi consisteix a comprendre les claus d'aquest fenomen en creixement i proposar recomanacions per a millorar la convivència i garantir la seguretat de tots els usuaris.

Un 94% dels conductors de patinets no respecten la velocitat permesa | Maite Boada

Un 94% dels conductors de patinets de Barcelona no respecten la velocitat permesa en els carrils bici sobre la vorera, gairebé la meitat fan servir auriculars mentre circulen i 1 de cada 4 admet fer servir el telèfon mòbil durant els desplaçaments.

Aquestes dades explicarien l'alta sinistralitat d'aquest tipus de vehicles amb relació a la resta. I és que enguany ja hi ha dues víctimes mortals usuàries de patinets, una d'elles, un menor de 16 anys.

Desconeixen la normativa

Representen menys de l'1% de la circulació, però estan implicats en el 5% dels accidents de trànsit a Barcelona, sent els protagonistes de col·lisió i atropellaments sobretot amb vianants, altres patinets o amb ciclistes. Segons el darrer estudi del RACC amb 600 enquestes i 3.000 observacions directes, el 51% dels usuaris admeten desconèixer la normativa per circular.

S'ha observat que aproximadament la meitat dels usuaris (52%) no utilitza casc, llums o armilla reflectora, una mesura obligatòria en el cas dels vehicles tipus B.

4 de cada 5 usuaris de patinets a la ciutat, procedeix del transport públic, o anava a peu o en bici i fa menys de dos anys que l'utilitzen. Per aquesta raó, el president del RACC creu imprescindible exigir una mínima formació.

Accidentalitat i vulnerabilitat

Segons dades de l'Ajuntament de Barcelona, els accidents amb implicació de VMP són els que més augmenten després dels accidents de motos, encara que l'accidentalitat general baixa.  L'any 2020 es van registrar 598 accidents amb patinets. Respecte a la tipologia dels accidents amb patinets, en primer lloc, se situen les col·lisions (67%), seguides dels atropellaments (17%).

Més de la meitat de les persones que van en patinet (57%) se senten vulnerables quan circulen per Barcelona.

Infraestructures

Els aspectes que millor valoren els enquestats són l'existència de carrils segregats del trànsit (79%), la continuïtat de la xarxa (66%) i la convivència amb els ciclistes (60%). Per contra, els usuaris suspenen l'oferta d'aparcament segur (81%) i de punts de recàrrega (78%).

Recomanacions RACC

Noticias

Televisión

Radio

Deportes

Infantil

A la Carta

Playz