RTVE

Es reprèn el servei de Rodalies parcialment després que els maquinistes avalin els informes de seguretat

  • Es mantenen tallats els trams de l’R2 Nord i l’R11 entre Granollers i Maçanet-Massanes, així com l’R4 Nord entre Barcelona i Manresa i l’R7

  • Renfe desplega uns 200 autobusos mentre persisteixen afectacions i queixes per la informació als usuaris

Aitana Molina
5 min.

El servei de Rodalies es recupera progressivament aquest dimecres després de les incidències provocades per les fortes pluges dels darrers dies i de la decisió dels maquinistes de no reprendre la circulació fins a disposar de garanties de seguretat. Cap a les 10 del matí, els conductors han validat els informes elaborats després de les inspeccions de les vies i els trens han començat a circular de nou en diversos trams.

Rodalies reprèn el servei després d'un matí de caos per seguretat

El director de la companyia, Òscar Playà, ha assegurat que la previsió és recuperar "el 100% de l'oferta de la xarxa" durant aquest matí, tot i que encara hi ha trams sense servei i alteracions en diferents línies.

Es recupera la circulació en diverses línies

Rodalies ha reprès la circulació a l'R8, RG1, R17, RT1, RT2, R13 i R14, així com al tram de l'R1 entre Arenys i Maçanet-Massanes. També ha sortit de Figueres el primer tren de l'RG1 en direcció a Maçanet-Massanes, poc després de dos quarts de dotze. El comboi ha iniciat el recorregut amb pocs passatgers i té previst efectuar parada a totes les estacions.

En canvi, continuen les afectacions en diversos punts de la xarxa. Les complicacions a Granollers mantenen interromput el tram entre Granollers i Maçanet-Massanes, amb afectacions a l'R2 Nord i l'R11. També continua tallada l'R4 Nord entre Barcelona i Manresa i l'R7, que comparteix part del recorregut. En aquest últim tram s'estan fent marxes exploratòries per intentar recuperar el servei "aviat".

A la resta de la xarxa, segons Playà, els trens ja estan disponibles i es treballa per anar normalitzant les freqüències durant les pròximes hores.

Uns 200 autobusos per compensar les incidències

Davant les afectacions, Renfe ha desplegat uns 200 autobusos per facilitar els desplaçaments dels usuaris. Playà ha assegurat que es mantindran mentre la qualitat del servei ferroviari no sigui "acceptable".

El reforç del transport alternatiu, però, ha generat dificultats en alguns punts. A Mataró, per exemple, els autobusos habilitats per Renfe cap a Badalona han començat a circular amb retard, quan el primer tren de l'R1 ja havia reprès el servei cap a l'Hospitalet.

A les parades d'autobús entre Mataró i Barcelona s'han format cues importants. A més, Moventis ha incorporat 26 vehicles addicionals en hora punta, però el reforç no ha estat suficient per absorbir tota la demanda.

La situació també ha estat marcada per la desinformació i la confusió en algunes estacions. A Mataró, els usuaris han denunciat haver rebut indicacions contradictòries sobre la circulació dels trens i els serveis alternatius.

Semaf reclama garanties abans de reprendre la circulació

La represa arriba després que el sindicat majoritari de maquinistes, Semaf, comuniqués durant la matinada que no podia garantir la prestació del servei en les condicions existents.

L'organització recorda que havia reclamat reiteradament la paralització del servei i assenyala especialment l'incident registrat aquest dimarts a les proximitats de Vilanova i la Geltrú, on un arbre va caure al pas d'un tren de Mitjana Distància.

Semaf denuncia "reiterats incompliments" dels procediments establerts pel protocol i defensa que té el deure de protegir la seguretat i la salut tant dels usuaris com dels treballadors. Per aquest motiu, assegurava que, en aquelles condicions, no podia garantir la prestació del servei i es reservava el dret d'emprendre les accions que considerés necessàries.

UGT qüestiona les garanties de seguretat

En la mateixa línia, en una entrevista al 'Cafè d'idees' de La 2Cat i Ràdio 4, Francisco Cárdenas, portaveu del Sector Nacional Ferroviari de la UGT de Catalunya, ha explicat que els treballadors no es refien de les garanties ofertes per la companyia.

Cárdenas ha recordat que aquest dimarts un arbre va caure sobre un tren en marxa a Vilanova i la Geltrú, tot i que, segons ha explicat, aquell tram havia estat considerat en bones condicions. També ha fet referència a la caiguda d'un talús.

El dirigent sindical ha defensat que cal reforçar la resiliència de la infraestructura ferroviària, especialment en zones amb talussos, arbres i terraplens, i ha reclamat actuacions sobre la senyalització i el seu subministrament elèctric.

Sobre els autobusos alternatius, Cárdenas ha explicat que els que ja estaven programats des de dimarts a la tarda "estan funcionant", mentre que ha considerat "molt complicada" la gestió dels reforços activats aquest dimecres al matí. Per això, ha admès que era difícil que el dispositiu funcionés "al 100%" des del primer moment.

Rodalies defensa els protocols de seguretat

Playà ha rebutjat que les incidències responguin a una manca de garanties en la infraestructura i ha defensat els procediments aplicats per Adif i Renfe. Segons el director de Rodalies, la seguretat es basa en certificacions de l'administració responsable de la infraestructura i de Renfe, així com en procediments avalats per l'Agència Estatal de Seguretat Ferroviària.

La recuperació del servei es fa de manera gradual a mesura que es completen les inspeccions i les marxes exploratòries dels trams afectats pel temporal. El dispositiu també inclou personal informador reforçat a les estacions des de les cinc de la matinada per atendre els passatgers davant els temps d'espera superiors als habituals.